Om härnösand.nu
Stäng

Om Härnösand.nu

Härnösand.nu är en sida med berättelser om personer, platser och allt annat som gör Härnösand till Härnösand. Här kommer vi kontinuerligt att publicera nya berättelser. Har du tips om vem eller vad vi kan skriva om är du välkommen att kontakta oss på kommunikationsavdelningen@harnosand.se

Motorsommar på Mittsverigebanan

Fräschar upp hela anläggningen

Under sommarmånaderna rullar allt från rackiga vardagsbilar till proffsens muskelbilar på asfalten på Mittsverigebanan. En ny ägarkonstellation är inne på sin andra säsong och arbetar hårt för att uppdatera banan.

– I fjol la vi all kraft på att uppdatera säkerheten så att den uppfyllde alla nya föreskrifter. I år går vi vidare och satsar ordentligt på att fräscha upp hela anläggningen, säger Per-Erik Norbäck, en av delägarna.

Ett helt nytt torn ska ersätta det gamla "lutande tornet i Pisa".

Ny läktare med 428 sittplatser

Nu har hela depån asfalterats och chikanen, kurvan som ska tvinga ner hastigheten på nedförsrakan, har frästs och asfalterats.

Ett helt nytt speakertorn med sjukvårdsrum, handikapptoaletter och race control-rum med utsikt över i princip hela bansträckningen är på gång.

Dessutom ska en kiosk/servering fixas, gamla baracker ska bort, alla byggnader ska målas och hela området ska fräschas upp. I juli kommer en ny läktare med 428 sittplatser och utsikt över hela driftingslingan.

– Vi ska vara en angelägenhet för hela regionen, eller egentligen hela Mittsverige, säger Per-Erik Norbäck, en av delägarna.

En bana för hela Mittsverige

Det kostar att driva en racingbana, och de nya ägarna har aldrig föreställt sig att de ska tjäna några pengar på 1 950 meter asfalt i Antjärn.

– Nej, banan går runt idag, men det blir ju inte mycket över. För oss är det ingen affärsverksamhet utan all eventuell vinst ska återinvesteras i anläggningen.

Vad är drivkraften? Varför vill man äga en racingbana?

– För att vi alla har ett stort intresse för motorsporten. Man tänker kanske inte på det, men det här är den enda banan i sitt slag i den här delen av landet. Vi ska vara en angelägenhet för hela regionen, eller egentligen hela Mittsverige.

Mittsverigebanan

  • Längd: 1 950 meter.
  • Öppnad: 1997.
  • Ägare: Per-Erik Axehult, Göran Sörgren, Mattias Norlén, Per-Erik Norbäck, Ulrik Forsberg, Tomas Ivarsson

Rullskidor, enduro, BMX...

Framtiden för Mittsverigebanan ser ljus ut, enligt Per-Erik Norbäck. Motorintresset är stort och med en upprustad anläggning borde attraktionskraften öka ytterligare.

Han ser också gärna att säsongen förlängs, och att verksamheten breddas med fler publikarrangemang på anläggningen.

– Jag vill ha hit andra typer av verksamheter. Rullskidor till exempel, det är ju perfekt att köra här utan behöva oroa sig för trafiken! Vi har en nio kilometers enduroslinga på vår mark som inte unyttjas idag. Landsvägscykel på banan, BMX på området, skidor… det finns otroliga möjligheter.

Rullskidor är perfekt att köra här utan att behöva oroa sig för trafiken

Onsdagsbus blev Bus1

2004 startade Onsdagsbus, numera Bus1, och har vuxit ut till en institution. Idén är superenkel: Vi har en riktigt bra bana, du har en bil eller mc – kom och kör! Arrangemanget drar varje sommar uppåt 17 000 besökare från hela Mellannorrland.

För 100 kronor i inträde får besökarna fyra timmar motorunderhållning och för ytterligare några hundralappar en chans att själva gasa på under kontrollerade former och utan tidtagning.

Bus1 drar uppåt 17 000 besökare varje sommar.

Åker 30 mil enkel väg

Dragningskraften visar inga tecken på att avta. Många åker 10, 20, 30 mil – enkel väg – för att titta på bilar och köra lite bana en onsdagskväll.

– Det är nog faktiskt det häftigaste med det här, att vi varje vecka har folk från Umeå, Gävle, Östersund och allt däremellan hos oss, säger Kenneth Nilsson, PR-ansvarig hos Full Fart Event AB som driver Bus1.

Historisk racing

Hur ser framtiden ut för Bus1?

– Bra! Se på alla epa-traktorägare, det är ju nästa generation bilförare så återväxten ser bra ut. Vi har också intentionen att utöka med lite tävlingsverksamhet, kanske redan nästa år. Bland annat hoppas vi kunna arrangera historisk racing, alltså tävling med gamla bilar och motorcyklar, det är en tävlingsform som inte finns alls i norra Sverige idag.

Sommarens aktiviteter på Mittsverigebanan

  • Alla måndagar: karting.
  • Alla tisdagar: roadracing.
  • Alla onsdagar: Bus1.
  • Alla torsdagar: banracing.
  • Helgerna: varierande program med allt från tävlingar till uppvisningar.